48 timmar reklam

bild (1)

Grupperna blir informerade om årets uppdrag. Foto: Rebecka Gustafson.  

 

48H är en tävling där deltagarna utgörs av studenter från utvalda reklamutbildningar i Sverige. Deltagarna har 48 timmar på sig att ta fram en printannons och det vinnande bidraget publiceras därefter i tre av Sveriges största dagstidningar. I år deltog Ylva Utterström och Rebecka Gustafson som studerar medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå Universitet.

–          Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Men alla var sjukt peppade, glada och taggade på tävlingen så det var bra stämning från start, berättar Rebecka.

 

Sedan 18 år tillbaka arrangeras 48H tävlingen varje vår av studerande från Stockholms reklamskolor och universitet. I år tävlade 130 grupper som fick i uppgift att utveckla en annons för den ideella organisationen Polstjärna, som stöttar människor som jobbar för att motverka utanförskap hos barn och unga i Sverige.

–          När vi fått uppdraget kändes det lätt som en plätt och som att 48 timmar var lite väl tilltaget. Men att få en bra idé tar mycket längre tid än man tror, säger Rebecka.

Deltagarna delas slumpmässigt in i grupper om tre personer, där varje person har en specifik roll som antingen strateg, art director, eller copywriter. Ylva och Rebecka fick båda rollen som strateg, vilket innebar att de bland annat hade ansvar för att anpassa annonsen efter Polstjärna och deras målgrupp.

–          Vi hade även fått instruktioner om vilket primära och sekundära budskap som skulle förmedlas. Det låter kanske enkelt men det är en del att tänka på, och där hade jag absolut nytta av MKV-utbildningen, förklarar Ylva.

Även Rebecka håller med om att deras utbildning var till stor hjälp då det gällde det strategiska tänkandet, men tycker att en mer kreativ utbildning hade varit användbar. Hon poängterar vidare hur viktigt hon tycker det skulle vara att integrera mer kreativa moment i MKV-utbildningen.

–          Min grupp höll på länge med idéarbetet och det var nog det som var det svåraste med tävlingen. Är det något jag tar med mig från de här 48 timmarna så är det just det, hur viktigt det är att träna på att vara kreativ och skapa bra idéer.

bild

Brainstorming på reklambyrån One Motion, där Rebeckas grupp fick sitt och jobba.
Foto: Rebecka Gustafson. 

Det vinnande bidraget publiceras på sida tre i Dagens Nyheter, Göteborgsposten, Sydsvenskan, och DN:s Ipad-upplaga, och prispengar delas ut till de grupper som kommer på första, andra och tredje plats.

–          Min grupp kammade tyvärr inte hem något pris, men jag är nöjd ändå. Jag hade jättekul, berättar Ylva.

Både Ylva och Rebecka är överens om att 48H tävlingen var en väldigt lärorik och rolig upplevelse, och uppmanar alla med möjlighet att söka nästa år.

–          Anmäl er så fort det bara går! Var med även om du inte är säker på att du vill jobba med reklam, för du kommer lära dig massor oavsett vad du vill arbeta med i framtiden. Jag tror sällan jag har lärt mig så mycket på bara två dygn, säger Rebecka.

 

Elisabet Norrgård

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s